Exif_JPEG_PICTURE


田中 功起 参加:コレクション展(栃木県立美術館、栃木)

1.9 – 4.3, 2016

webサイト:http://www.art.pref.tochigi.lg.jp/exhibition/c160109/index.html

住所:〒320-0043  栃木県宇都宮市桜4-2-7
TEL・FAX:Tel:028-621-3566 / Fax:028-621-3569
観覧時間:午前9時30分から午後5時まで(入館は4時30分まで)
休館日:月曜日(祝日、振替休日は開館して火曜休館)
観覧料金:一般:250(200)円、大高生:120(100)円、中学生以下無料
()内は20名以上の団体料金
※企画展観覧券でコレクション展もご覧いただけます。

sculptures

 

-スカルプチャーズ-
恋とは悲しきもの

 

 

17 Feb – 2 Mar 2012

 

 

会期:2012年2月17日(金)- 3月2日(金)
*初日(17日)は夜9時までオープン

会場:青山目黒 〒153-0051 東京都目黒区上目黒 2-30-6

参加アーティスト:田中功起 ロッテ・ライオン ユーアン・マクドナルド チョシル・キル 青田真也 森田浩彰 岡崎和郎

 

Installation view

 
______________________________________________
【森田浩彰、青田真也参加グループ展 / RYUGU IS OVER!!竜宮美術旅館は終わります】
参加作家(全14組):青田真也 、淺井裕介、臼井良平、狩野哲郎、志村信裕、武田陽介、冨井大裕、
丹羽良徳 、森田浩彰+大久保あり、八木貴史、安田悠、SHIMURABROS.、mamoru、Yu Cheng-Ta
2月17日(金)~3月18日(日)全20日間
開館時間:月・金・土・日/13:00-21:00
※一部の作品は20:00までの鑑賞となっております。
会場: 竜宮美術旅館
入場料:500円(期間中何度でも入場可)
 
 
【津村陽子 / 個展開催】
2月21日(火)~3月3日(土)ギャラリー16にて
 
 
【五月女哲平 参加 /  VOCA 2012 -新しい平面の作家たち】
3月15日(木) ~ 3月30日(金) 会期中無休
10:00 ~ 17:00(入場は閉館30分前まで)
*木・金・土曜日 18:00 閉館
入場料 : 一般・大学生 ¥500 高校生以下 無料|上野の森美術館
 
 
【 鈴木光上映会 Hikaru Suzuki FILM SHOW / 企画 KAYOKOYUKI 】
3月3日(土) 
#1 17:30 開場/18:00 開始 
   20:30- トークショー 
[鈴木光/粟田大輔(美術批評家)/奥村雄樹(美術作家)] 
3月4日(日) 
#2 14:00 開場/14:30 開始 ※途中入場ができませんのでご注意下さい。 
#3 17:00 開場/17:30 開始 
   20:00- トークショー 
[鈴木光/佐々木敦(批評家/音楽レーベルHEADZ主宰)/薮前知子(東京都現代美術館学芸員)] 
全4作品(128分) 各回1200円(トークショーを除く) 
[お問い合わせ]KAYOKOYUKI
Tel:090-1819-1664 / info@kayokoyuki.com 
 
 
【 亜 真里男|アートフェア東京2012】 
3月30日(金)~4月1日(日)
東京国際フォーラム http://www.artfairtokyo.com/
アートフェア東京に青山|目黒officeで出展します。概要は追ってお知らせ致します。

soutome_hikikomisen

五月女 哲平 参加:引込線 2015(旧所沢市立第2学校給食センター、所沢)

 

8.29 – 9.23, 2015

 

引込線 2015 美術作家と批評家による第五回自主企画展

展覧会期:2015年8月29日(土)~9月23日(水)※会期中無休
開場時間:午前10時〜午後5時
開催場所:旧所沢市立第2学校給食センター(埼玉県所沢市中富1862-1)
入場料金:無料

 

書籍

発行予定日:2015年10月下旬〜11月初旬
販売予定価格:2,500円

 

主催:引込線2015実行委員会

 

参加美術作家(計21名)

石井友人、伊藤誠、遠藤利克、利部志穂、喜納洋平、構想計画所、篠崎英介、白川昌生、末永史尚、五月女哲平、多田佳那子、津田道子、土屋貴哉、戸田祥子、冨井大裕、戸谷成雄、中山正樹、保坂毅、水谷一、百瀬文、吉川陽一郎

 

参加執筆者(計22名)

阿部真弓、荒川徹、粟田大輔、石川卓磨、石崎尚、井上幸治、梅津元、OJUN、勝俣涼、住友文彦、高嶋晋一、高橋永二郎、田中功起、谷新、成相肇、能勢陽子、橋本聡、平井亮一、眞島竜男、桝田倫広、峯村敏明、森啓輔

 

弊廊の五月女哲平が参加美術作家として作品を展示しております。

 

また、期間中のイベントに橋本聡が参加するAn Art User ConferenceのAfterthought Enantiomorphic Chambers #3 ― Robert Smithson without Robert Smithson”が行われました。

 

書籍の執筆に田中功起、橋本聡が参加致します。

会期中会場にて書籍の予約ができ、展覧会後、カタログが発行され次第郵送されます。

また、書店での販売も予定されています。

tanaka

Koki Tanaka : A Vulnerable Narrator (Deutsche Bank Kunsthalle, Berlin)

 

3.26 – 5.25. 2015

 

March 26, 2015 through May 25, 2015
http://www.deutsche-bank-kunsthalle.de
Deutsche Bank KunstHalle
Unter den Linden 13/15 10117 Berlin,
(030) 20 20 93-0

Adults:€ 4
Reduced:€ 3
Children under 18: Admission free
School groups with/without guide:Admission free
Groups up to 20 people: € 35
Mondays: Admission free,
Open from 10:00 to 20:00 pm
Daily Lectures: 6 pm
Monday Lectures: 11 am–8 pm
Lunch Lectures: Wednesdays, 1 pm

Tickets: (0 30) 20 20 93-11

Public Transport:
U-Bahn Stadtmitte/Französische Straße/S-Bahn Brandenburger Tor and
Friedrichstraße/Bus 100, 200, TXL
Details on the exhibition, supporting programms or to subscribe for the
newsletter: db.kunsthalle@db.com,
deutsche-bank-kunsthalle.com
 
Artist Koki Tanaka references the history of “art activism” And views his work as a gentle sustainable approach to this movement. His “Artist of the Year” exhibition, “A Vulnerable Narrator,” at the Deutsche Bank KunstHalle in Berlin is a laboratory of sorts, one that ties together a decade’s worth of projects, ideas, and documents. It traces Tanaka’s path from early experiments with mass-produced goods and materials, to his collaborative actions and performances.


Related product:
Catalogue:”Precarious Practice” 2015 / German and English / € 39


Koki Tanaka,
born 1975 in Tochigi, Japan, lives and works in Los Angeles. He became known through installations and actions in which he implements everyday objects and material found on site. A major part of his work consists of participatory projects that incorporate actors and exhibition viewers.
WEB : http://www.kktnk.com

 

MN_tanaka_aft_

田中 功起  アートフェア東京 2015:ドイツ銀行グループ アーティスト・オブ・ザ・イヤー 2015(東京国際フォーラム、東京)

3.20 – 3.22. 2015

 

 2015年3月20日[金] – 3月22日[日]
http://artfairtokyo.com/
東京国際フォーラム 地下2階 展示ホール

open:
3月20日(金)11:00-21:00
3月21日(土)11:00-20:00
3月22日(日)10:30-17:00

1-DAYパスポート: 2,000円
※一般会期中の1日に限り自由に入退場可
小学生以下無料(但し大人同伴)

ドイツ銀行グループのブース (C07) にて、3月26日からベルリンのドイチェ・バンク・クンストハレにて開催される今年の受賞作家田中功起の個展「A Vulnerable Narrator」(脆弱なナレーター)の情報や蔵屋美香氏のテキスト、今回ドイツにて刊行されるカタログの他、これまでのアーティスト・オブ・ザ・イヤーの活動なども紹介されます。

 

logo_aft

logo_DeutscheBank

 

tanaka_koki_PARASOPHIA2

田中 功起 参加:PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭2015(京都市美術館、京都)

3.7 – 5.10. 2015

 

 2015年3月7日[土] – 5月10日[日]
PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭2015
http://www.parasophia.jp/artists/koki_tanaka/

 

PARASOPHIA各会場:京都市美術館、京都文化博物館 他
主催:京都国際現代芸術祭組織委員会
問合せ先:京都国際現代芸術祭組織委員会事務局 075-257-1453

 

京都市美術館
 〒606-8344 京都市左京区岡崎円勝寺町124(岡崎公園内)
Tel: 075-771-4107

open:
9:00–17:00 (3/27−4/12、4/29−5/10は夜間開館のため19:00まで。最終入館は30分前まで)
休場日:月曜日(ただし3/9、5/4は開場)

 

2ヶ月間にわたり京都市美術館の全館と京都府京都文化博物館を主会場に、複数の会場を有機的に連携させながら開催される京都で初めての大規模な現代芸術の国際展、PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭2015。国際交流と文化の集積地・京都を舞台に世界の第一線で活躍する作家約40名が作品を発表します。
田中は京都市美術館内で制作した新作【一時的なスタディ:ワークショップ#1「1946年~52年占領期と1970年人間と物質」】を展示しております。

 

協力:ドイツ銀行
撮影機材協力・撮影:ARTISTS’ GUILD
展示機材協力:国際交流基金
*本作品は「PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭2015」とドイツ銀行の協力により制作されました。

artistsguild-e1423041939855

AG_naka_S

 

田中 功起、森田 浩彰、橋本 聡 参加: 東京都現代美術館 開館20周年記念トークセッション「ARTISTS’ GUILD:生活者としてのアーティストたち」(東京都現代美術館、東京)

 

2.21 – 22.2015

http://www.mot-art-museum.jp/exhibition/docs/AG

http://artists-guild.net/

 

「ARTISTS’ GUILD(アーティスツ・ギルド)」は、アーティストによる、アーティストのための会員制芸術支援システムです。作品制作や展示のために必要な機材を共 有するシステムを構築するなど、日本のアーティストが置かれている環境を改善することを目的に2009年より活動しています。
本企画は「アートと生活」をテーマに、二日間にわたる、制度、教育、政治、経済、作品の残し方等さまざまなトピックに焦点を当てた複数のトークや仮設のカフェにおける自由な議論から、日本のアーティストの現状を明らかにし、それに対して提言を試みます。

 

日時: 2015年2月21日(土)10:30 – 20:00 、22日(日)11:30 – 17:45
場所: 東京都現代美術館 講堂、研修室他
入場無料

 

 

プログラム・登壇者(2月21日)

◇A. 芸術の権利(11:00 – 13:30)

相馬千秋(アートプロデューサー、NPO法人芸術公社代表理事)、藤田直哉(評論家)、山本和弘(栃木県立美術館シニア・キュレーター)、吉澤弥生(社会学者) ほか

 

◇B. 学校をつくろう1(14:3016:00)

伊藤亜紗(東京工業大学准教授)、小澤慶介(NPO法人AIT/十和田市現代美術館チーフキュレーター)、城一裕(情報科学芸術大学院大学[IAMAS]講師)、平倉圭(横浜国立大学准教授)

 

◇C. 芸術の現実(14:3016:00)

山本和弘(栃木県立美術館シニア・キュレーター)、吉澤弥生(社会学者)

 

◇D. 芸術の政治(16:1517:45)
遠藤水城(インディペンデント・キュレーター)、清水知子(筑波大学准教授)、帆足亜紀(アート・コーディネーター/横浜トリエンナーレ組織委員会事務局長)、柳幸典(現代美術家)

 

◇E. 学校をつくろう2(16:1517:45)

有吉徹(東京造形大学学長)、飯吉透(京都大学高等教育研究開発センター長・教授)

 

 

プログラム・登壇者(2月22日)

◇F. 社会におけるオルタナティブなシステムの事例(11:3013:30)

小林晴夫(blanClassディレクター)、西辻一真((株)マイファーム代表取締役)、山下陽光(途中でやめる デザイナー)

 

◇G. 芸術の提案(11:3013:30)

吉本光宏(ニッセイ基礎研究所研究理事)

 

◇H. 芸術の未来(14:3016:00)

 

◇I. 作品のマニュアルのマニュアル(14:3016:00)

有元利彦(HGURE17-15cas代表)、蔵屋美香(東京国立近代美術館美術課長)、中川陽介(映像作家/アーティスト)、眞島竜男(アーティスト)

 

 

プログラム・登壇者(2月21日・22日 両日)

◇ガスヌキカフェ

訪問者のガス抜きを目的に、会場で行われるトークの中継や放送局「生計ラジオ」を併設。

杉田敦(美術批評家)、豊嶋康子(アーティスト)、深田晃司(映画監督)、眞島竜男(アーティスト)

 

◇大討論カフェ

2月21日、22日ともに最後のセッションは、誰もが参加できるディスカッションの時間となります。ここではトークで出てきたトピックについて議論を詰めていきます。

 

◇ライブパフォーマンス

core of bells | インビジブルハードコアパンク バンド
 

guild

 

adr2014-affiche-a5-web3

KOKI TANAKA : PLAY TIME Contemporary art biennale, 4th edition (Les Ateliers de Rennes – biennale d’art contemporain, France)

September 26 – November 30, 2014

http://www.lesateliersderennes.fr/edition-2014/?lang=en

 

precarious tasks #12 Walking with dogs

Koki Tanaka invites you to come with your dog (or your friends’ dog) to take part in a collective walk from the Museum of Fine Arts of Rennes to the Frac Bretagne. Those without dogs are also welcome!

http://www.lesateliersderennes.fr/edition-2014/performance-activite-collective-de?lang=en

http://www.lesateliersderennes.fr/edition-2014/precarious-tasks-12-walking-with

 

 

Les Ateliers de Rennes present

Artistic director: Zoë Gray
Production / communication / outreach: le troisième pôle
Venues: Halle de la Courrouze, FRAC Bretagne, Musée des Beaux-Arts

and associated venues in Rennes and Brittany

PLAY TIME is a sequence of three international group exhibitions that questions our way of working and playing together. Mixing emerging and renowned artists, existing works and new productions, the biennale will take place in established arts venues in the city of Rennes (FRAC Bretagne, Museum of Fine Arts) and in a former artillery warehouse in an area currently undergoing extensive transformation, the Halle de la Courrouze. The biennale additionally brings together a network of arts venues and partners in Rennes and across Brittany, to create a major contemporary art event in the region for the autumn of 2014.

To conceive this fourth edition, Art Norac selected the project of Zoë Gray (independent curator, based in Brussels). The Paris-based agency le troisième pôle was entrusted with the production, the communication and the audience development of the biennale.

dog_handout0924 img_2483-web-2-230bb img_2559-web-2-8c61dpage1image10824

Artistic theme

In our work-oriented culture, especially in the protestant north, we have been told since the Middle Ages that idle hands are morally suspect. Since the Industrial Revolution, our hitherto self-organized manner of working – and playing – has been standardized, made to fit the factory whistle and the office clock. What has this done to our understanding of play time?

Appropriating the title of Jacques Tati’s most famous commercial flop, the critically revered film Play Time (1967), the biennale takes a Hulotesque stroll through the field of contemporary artistic practice. It does not seek to reproduce the aesthetics or storyline of the film, but uses the Hulot character as a metaphor for the artist, someone who does not fit the coded systems of work, but embodies an alternative pace and approach to most “workers” in our capitalist world.

The biennale PLAY TIME explores the exhibition simultaneously as a playground and a place of work. The title highlights its temporary nature, a space and time of possibility, in which artists and audience can play together.

Artists

Michael Beutler (Germany), Cosima von Bonin (Germany), Lilian Bourgeat (France), Nicolas Chardon (France), François Curlet (France), Sam Curtis (UK), Vincent D’Houndt (France), Michael Dans (Belgium), Denicolai & Provoost (Italy and Belgium), Dewar & Gicquel (UK and France), Florence Doléac (France), David Dubois (France), Jimmie Durham (USA), Priscila Fernandes (Portugal), Robert Filliou (France), Marianne Flotron (Switzerland), Michel François (Belgium), Fucking Good Art (Netherlands), Gaillard & Claude (France), Ane Hjort Guttu (Norway), Pierre Huyghe (France), Ann Veronica Janssens (UK), Sven’t Jolle (Belgium), Gaspar Libedinsky (Argentina), Gergely László (Hungary), Erik van Lieshout (Netherlands), Maider López (Spain), Emilio Lopéz-Menchero (Belgium), M/M (Paris), Erwan Mével (France), Gareth Moore (Canada), Oscar Murillo (Colombia/UK), Mrzyk & Moriceau (Germany and France), Rivane Neuenschwander & Cao Guimarães (Brazil), Jean-Marc Paquot (France), Bruno Peinado (France), Péter Rákosi (Hungary), Tobias Rehberger (Germany), Hugues Reip (France), Hans Schabus (Austria), Franck Scurti (France), Katarina Ševic (Serbia), Pilvi Takala (Finland), Jay Tan (UK), Koki Tanaka (Japan), Pierre Tatu (France), Christophe Terlinden (Belgium), Thomas Tudoux (France), Donelle Woolford (USA).

Venues

The biennale will take place in three very different spaces. Each space will be a self-contained chapter under the umbrella title and theme of PLAY TIME.

At the FRAC Bretagne : Work as Play, Art as Thought

Robert Filliou (1926-1987) considered daily activities such as talking, drinking and playing to be art. Taking its title from one of his works from 1974, this group exhibition will feature a range of works that draw upon his philosophy and present artworks that engage with the world of work.
The Fonds Regional d’Art Contemporain (which translates as Regional Collection of Contemporary Art) is located in the north of Rennes, in a newly built residential neighbourhood. While the FRAC has existed as an institution for 30 years, this purpose-built exhibition space of 1000m2 only opened in 2012.

At the Musée des Beaux-Arts : The right to laziness

This exhibition will focus on the artist as idler, revelling in the refusal to work, creating a moment of calm at the heart of the biennale.
The Museum of Fine Arts is located in the centre of the city in a 19th Century neo-classical building. The central atrium of the museum and the ground-floor galleries will be dedicated to the biennale.

At the Halle de la Courrouze: The playground

This exhibition – comprising several large site-specific installations – will transform this expansive space into an artistic playground.
This former artillery warehouse dates back to the early 19th century. It is one open space, divided only by metal columns, measuring some 1500m2. It is located in an area to the South West of the city centre that is currently undergoing massive transformation, with the construction of new schools and extensive housing projects.

And six associated venues:

PLAY TIME will also integrate many important cultural operators from the region. Each of the following venues will present an artist also included in the biennale, chosen by Zoë Gray together with the venues’ artistic directors: La Criée, 40mcube, le PHAKT and le Cabinet du livre d’artiste in Rennes; Le Quartier in Quimper and Passerelle in Brest. The biennale is also working closely with the École européenne supérieure d’art de Bretagne as an important partner for the artistic and outreach programmes.

ad5c9eb3-1b02-497b-92ec-ebbf9e240ff1

KOKI TANAKA : “A Piano Played by Five Pianists at Once
(First Attempt)”(Passerelle Centre d’art contemporain、Brest in France)

September 27, 2014 – January 3, 2015

 

 

reception for the artist:27.09.2014, 18:00

Hours:Open Tuesday from 14:00 to 20:00 and Wednesday to Saturday from 14:00 – 18:30
closed on Sunday, Monday and bank holidays

Venue : Passerelle Centre d’art contemporain

41, rue Charles Berthelot
29200 Brest — FR
tel. +33 (0)2 98 43 34 95
fax. +33 (0)2 98 43 29 67

www.cac-passerelle.com

Réunis sous l’œil de la caméra, cinq pianistes élaborent des stratégies de collaboration pour jouer un piano tous ensemble  en même temps et composer un morceau avec pour thème spécifique l’engagement collectif.

Koki Tanaka projette l’action dans la perspective de la « musique aléatoire », méthode de composition qui introduit des éléments de hasard dans la performance. La pièce ne produit pas seulement un morceau de musique, elle est avant tout l’occasion d’envisager un autre modèle de collaboration et, par extension, de collectif.

Avec le soutien de l’association Art Norac dans le cadre de PLAY TIME, 4ème édition des Ateliers de Rennes – Biennale d’art contemporain et de la Japan Foundation
 
Five pianists elaborate collaboration strategies to play one piano all together simultaneously and compose a soundtrack for collective engagement while a film crew records the event on three cameras.

Koki Tanaka takes his “chance operations” further, into the realm of “chance music”. This method of composition introduces elements of unpredictability into the performance. The piece not only produces (by chance) a soundtrack for collective engagement, it also provides an opportunity to envision a different, contingent model of collaboration and, by extension, collectivity.

Supported by the association Art Norac under PLAY TIME, 4th edition of Les Ateliers de Rennes – biennale d’art contemporain and The Japan Foundation

 db536bd6-cf51-48b1-ab52-33921d722665

31d1ffd3d0

田中 功起 参加:POSITIONS (Van Abbemuseum,Bilderdijklaan)

JUL.5 – OCT.12.2014

http://vanabbemuseum.nl/en/programme/detail/?tx_vabdisplay_pi1%5Bptype%5D=18&tx_vabdisplay_pi1%5Bproject%5D=1266

 

POSITIONS

Curator: Nick Aikens

Five projects in dialogue

Positions is a new exhibition format that sets a series of projects in dialogue with one another in the ten galleries of the museum’s old building. With each artist presenting a significant body of work, many produced for the exhibition and others developed through collaborations with art organisations throughout the world, Positions explores different tones of contemporary artistic voices.

The five distinct presentations examine how we position ourselves in the world today – often making visible frameworks, subjects and ideas that are felt but not seen. The exhibition unfolds as a conversation between a series of installations, films and architectural interventions that move between different geographical and political contexts and invite us to consider how agency – collective or individual – is both granted and taken away.

Positions 2014 includes:

– Lawrence Abu Hamdan;
– Céline Condorelli;
– Bouchra Khalili;
– Charles van Otterdijk;
– Koki Tanaka.