メディウムとディメンション:Apparition

 

1 Dec – 24 Dec, 2023

 

 

会期|2023年12月1日(金)-12月24日(日)

開廊時間|13:00-20:00

定休日|月・火・水

[パフォーマンス]毎週 金・土・日

会場|青山目黒 〒153-0051 東京都目黒区上目黒2-30-6

 

キュレーション|中尾拓哉

アーティスト|山内祥太

 

「メディウムとディメンション:Apparition」は、「Apparition(アパリシオン)=出現」をテーマにした展覧会です。この幽霊・神などの出現を意味する言葉は、マルセル・デュシャン(1887-1968年)のメモに残された思索に由来します。それは、デュシャンの代表作《彼女の独身者たちによって裸にされた花嫁、さえも(通称:大ガラス)》(1915-1923年)において、現実的な三次元を超えた高次元世界にある対象が、三次元世界の目前に「出現」することを説明するために用いられたものです。「出現」は機械とエロティシズムを通じて、高次元の存在を捉えようとするこの芸術家の制作の本質であると同時に、現代美術における創造行為においてもきわめて重要な観点となります。本展は、山内祥太の作品を通じて「Apparition=出現」という語が示す意味を現代の視点から再考し、二次元、三次元、さらに高次元を表現することの可能性を模索するものです。

 

本展では、二つの作品が邂逅します。一つは山内の個人的な恋愛体験を背景にコンピュータグラフィックスで仮想空間上に誕生した、衣服のように皮膚を脱ぐ《舞姫》(2021年)。もう一つはマキ・ウエダとの共同で制作された、水槽で眠る人物が見る夢の中で繰り広げられる、匂いをめぐる演劇『汗と油のチーズのような酸っぱいジュース』(2023年)を再構成するインスタレーションです。山内はデジタル技術と身体表現を掛け合わせ、前者では触覚を、後者では嗅覚を、感情や記憶と結びつけながら立ち上げてきました。それぞれに自律する二つの作品のメカニズムを連動させることで、山内の作品世界で共振する、あるいは新たに生み出される現れが体感されることでしょう。

 

2023年はデュシャンが《大ガラス》の制作を放棄してから100年を迎えます。《大ガラス》の大きなテーマとなったのは、機械とエロティシズムでした。100年前に制作が止められた、現代の人間像の叙事詩ともいわれる《大ガラス》。本展は、現在のメディアを駆使して表現を続け、仮想空間と現実空間を重ね合わせ「テクノロジー」と「愛」について考察する山内の作品によって、「機械」と「エロティシズム」、その現在性を歴史的な年に問うものです。

 

会期中にはパフォーマンスを不定期に実施します。パフォーマーの動きと連動し、二つの作品はさらなる化学反応を引き起こし合い、一つの循環的なシステムを出現させます。

 

 

主催|メディウムとディメンション実行委員会

協力|KYOTO EXPERIMENT

支援|令和5年度文化庁メディア芸術クリエイター育成支援事業

 

 

プロフィール

中尾拓哉(なかお・たくや)

美術評論家、芸術学。博士(芸術)。1981年生まれ。近現代芸術に関する評論を執筆。特に、マルセル・デュシャンが没頭したチェスをテーマに、生活(あるいは非芸術)と制作の結びつきについて探求している。著書に『マルセル・デュシャンとチェス』(平凡社、2017年)。近年のキュレーションに「メディウムとディメンション:Liminal」(柿の木荘/東京、2022年)など。

https://nakaotakuya.com

 

山内祥太(やまうち・しょうた)

アーティスト。1992年生まれ。インターネットが普及した1995年以降のリアリティとともに育った世代として、自己と世界の関係性や、自分の認識する世界と現実の間にある裂け目といったものを、さまざまな方法で明らかにしようと試みてきた。映像、彫刻、インスタレーション、パフォーマンスなど表現メディアは多様で、クレイアニメーション、クロマキー、3DCG、3D印刷、VR、モーションキャプチャなどの技術も自由自在に用いる。

http://shotayamauchi.com

 

 

トークイベント

「Apparition」とはなにか?――外観と出現をめぐって

安藤礼二(文芸評論家)×中尾拓哉×山内祥太

12月16日(土)15:30-17:00

 

【 広報用画像の貸出しについて 】 こちらに掲載の画像を広報用に貸出しいたします。ご希望の方は、問い合わせ先までご連絡ください。 

 
Installation view:

Installation view, 「メディウムとディメンション:Apparition」

1 Dec – 24 Dec, 2023

 

 

Dates|December 1 (Friday) – 24 (Sunday), 2023

Opening Hours|13:00-20:00

Closed: Monday, Tuesday, Wednesday

[Performance] every Friday, Saturday and Sunday

Venue|Aoyama Meguro 2-30-6 Kamimeguro, Meguro-ku, Tokyo 153-0051

 

Curator|Takuya Nakao

Artist|Shota Yamauchi

 

Medium and Dimension: Apparition is an exhibition on the theme of ‘Apparition’. This term for the appearance of ghosts, gods, etc. comes from a speculation in a note by Marcel Duchamp (1887-1968). It was used in Duchamp’s masterpiece, The Bride Naked by Her Bachelors (also known as The Big Glass) (1915-1923), to describe the ‘appearance’ of an object in a higher dimensional world, beyond the real three dimensions, in front of the three-dimensional world. Appearance is the essence of the artist’s work, which attempts to capture higher-dimensional existence through machines and eroticism, and is also an extremely important perspective in the act of creation in contemporary art. This exhibition reconsiders the meaning of the word ‘appearance’ from a contemporary perspective through the works of Shota Yamauchi, and explores the possibilities of expressing two, three and even higher dimensions.

 

In this exhibition, two works will encounter each other. One is Mai Hime (2021), which is born on a virtual space with computer graphics against the backdrop of Yamauchi’s personal experience of love, shedding her skin like a garment. The other is an installation in collaboration with Maki Weda, reconstructing a play about smell, Sour Juice like Sweat and Oil Cheese (2023), which takes place in the dreams of a figure sleeping in an aquarium. Yamauchi has crossed digital technology with physical expression, launching the sense of touch in the former and the sense of smell in the latter, linking them to emotion and memory. By interlocking the mechanisms of these two works, each autonomous from the other, visitors will experience a resonance or a newly created manifestation in Yamauchi’s world of work.

 

The year 2023 marks 100 years since Duchamp abandoned the production of The Big Glass. The main themes of The Big Glass were machines and eroticism, and it is said that The Big Glass, which was abandoned 100 years ago, is an epic of the contemporary human figure. This exhibition examines the present-day nature of ‘machines’ and ‘eroticism’ in historical years through Yamauchi’s works, which continue to make full use of current media, overlapping virtual and real space and examining ‘technology’ and ‘love’.

Performances will be held irregularly during the exhibition. In conjunction with the performer’s movements, the two works will trigger further chemical reactions and a cyclical system will emerge.

 

 

Organizer|Medium and Dimension Executive Committee

Cooperation|KYOTO EXPERIMENT

Supported by: 2023 Agency for Cultural Affairs Media Arts Creator Development Support Program

 

 

Profile

Takuya Nakao

Art critic, art studies. D. in art, born in 1981. Writes critiques on modern and contemporary art. He explores the connection between life (or non-art) and production, particularly with the theme of chess, in which Marcel Duchamp was immersed. He is the author of Marcel Duchamp and Chess (Heibonsha, 2017). Recent curations include “Medium and Dimension: Liminal” (Kakinokiso/Tokyo, 2022).

https://nakaotakuya.com

 

Shota Yamauchi

Artist, born in 1992. As a member of the generation that grew up with the reality after 1995, when the Internet became widespread, he has attempted to clarify the relationship between the self and the world, and the rift between the world as he perceives it and reality in various ways. His media of expression are diverse, including video, sculpture, installation, and performance, and he also freely uses techniques such as clay animation, chroma key, 3DCG, 3D printing, VR, and motion capture.

http://shotayamauchi.com

 

 

Talk Event

What is “Apparition”? –On Appearance and Appearance

Reiji Ando (literary critic) x Takuya Nakao x Shota Yamauchi

Saturday, December 16, 15:30-17:00

 

The images shown here are available for loan for publicity purposes. If you wish to borrow images, please contact us.

Installation view:

Installation view, 「メディウムとディメンション:Apparition」